Otoportre
SABRİ BERKEL:OTOBİYOGRAFİ 1907 Üsküp’te (bugün Makedonya ) doğdu. 1927 Üsküp Sırp-Fransız okulunu (Ecole Franco-Serbe) bitirdi. 1927-28 Belgrad Güzel Sanatlar Okulu’nun (Umetnicka Skola) hazırlık bölümünden diploma aldı. 1929-35 Floransa Güzel Sanatlar Akademisi’nde (Regia Accademia di Belle Arti ) Felice Carena’nın atölyesinde çalıştı.Burada iki yıl fresk ve gravür etüt ederek Akademiyi bitirdi. 1935 Türkiye ‘ye geldi. 1936 Ankara İsmet Paşa Kız Enstitüsü resim öğretmenliğine atandı, iki yıl bu görevde kaldı. 1938 İstanbul Erkek Terzi Okulu ile Sultan Ahmet Kız Sanat Okulu’nda resim öğretmeni olarak çalıştı. 1939 Leopold Levy nin isteği üzerine güzel sanatlar akademisi gravür atölyesi asistanlığına atandı. Güzel sanatlar dergisinin 1. sayısında gravür hakkında bir yazısı ve üç gravürü yayınlandı. 1947 Milli eğitim bakanlığınca ‘’lüks kitap’’ basan basımevlerinde araştırma ve inceleme yapmak için Paris’ e gönderildi.Kitap uzmanı ve esteti J.G. Daragnes in atölyesinde etütler ve Andre Lhote atölyesinde Lhote un resim düzeltme günlerini izledi. 1948 İngiltere, İtalya ve ispanya’da araştırma gezileri yaptı.Paris dönüşü şiddetli renk lekeleri ile peyzaj ve natürmortlara yöneldi. 1949-50 Sanatçı kübizm sonrası anlayışla natürmortlar oluşturdu. 1949-74 Güzel sanatlar akademisi dekoratif sanatlar bölümü galeri öğretmenliği görevini yürüttü. 1951 Kubbeler 1,2 ve kedi adlı yapıtlarıyla soyut resme başladı(soyut geometrik arabeskler). 1952 Yoğurtçu ,simitçi , Mimar Sinan adlı yapıtlarını gerçekleştirdi. 1953 İstanbul filarmoni Derneği’ndeki üçüncü kişisel sergisinde kübizm sonrası natürmortları ile birlikte soyut geometrik kompozisyonları sergiledi. 1954 Yapı ve kredi bankasının düzenlediği ve uluslararası sanat eleştirmenlerinin (Paul Fierens,Lionello Venturi, Herbert Read ) jüri üyeliğini yaptığı ‘istihsal’ adlı ödüllü sergiye egede tütün adlı yapıtıyla katıldı. 1955 Kaligrafik düzenlemelere yöneldi. 1956 28.Uluslararası Venedik Bienali’nde Türkiye bölümü sergi komiseri olarak görevlendirildi ve yapıtlarıyla da Bienal’e katıldı. 1957 Sanatçı kaligrafiye bağlı lekelerle düzenlemelere girdi(1. Dönem). 4.Uluslararası Sao Paolo Bienali ne katıldı sergi komiserliğiyle görevlendirildi. 1958 29. Venedik Bienali nde yapıtlarını sergiledi. Brüksel uluslar arası sergisi Türk pavyonunun restoranına dekoratif panolar hazırladı. 1961 22. Devlet resim heykel sergisinde kompozisyon no. 1 adlı yapıtıyla ödül kazandı. 1962 Jest’e bağlı lekelerle düzenlemelere girdi (2. dönem) 31. Venedik bienaline katıldı.aynı zamanda Türkiye sergi komiserliği görevini yaptı. 1965-69 İstanbul devlet güzel sanatlar akademisi yüksek resim bölümü başkanlığına atandı. 1969 10. Uluslararası Sao Paolo Bienali Türkiye bölümü sergi komiserliği ile görevlendirildi. 1971 Lizbon büyükelçiliği binasına seramik pano uyguladı. Sanatçı bundan böyle geometrik soyut resme yöneldi ve çeşitli sentezlere girişti. 1977 İstanbul resim heykel müzesi müdürlüğüne atandı. Devlet güzel sanatlar akademisinden emekli oldu. 1979 Hollanda hükümetinin davetlisi olarak Hollanda’ya gitti.Sanat enstitüsü ve akademilerinde kapsamlı bir tetkik gezisi yaptı. 1980 Uesyo da profesör olarak sürdürdüğü görevinden ayrıldı. 1981 İstanbul istasyon sanat evinde ders vermeye başladı. Dekorasyon dergisi 3. Altın palet resim yarışmasında yılın sanatçısı ödülünü aldı. 1984 Rönesanstan günümüze adıyla kendi portresini yapan dünyadaki önemli sanatçılardan bir koleksiyon oluşturan Floransa’daki Uffizi Müzesi, Sabri Berkel den de bir otoportre alarak bu bölüme kattı. Garanti bankası sanat galerisinde gerçekleştirdiği kişisel sergi sırasında sanatçıya kültür ve turizm bakanlığı onur ödülü verildi. 1989 Arçelik A.Ş tarafından Atatürk Kültür Merkezinde sanatçının bütün sanat hayatını kapsayan ‘’Retrospektif sergisi’’ açıldı. Bu nedenle sanatçı üzerine kapsamlı bir kitap basıldı. 1977 den itibaren çalışmalarını İstanbul resim ve heykel müzesinde kendine ayrılan atölyede sürdürmektedir. ‘’Devlet sanatçısı’’ unvanını aldı. 1993 İstanbul’da öldü.
KAYNAKÇA Sabri Berkel-----YAPI KREDİ YAYINLARI www.lebriz.com.tr
Mehmet Kahraman
No comments:
Post a Comment